Penang - Langkawi - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu Penang - Langkawi - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu

Penang - Langkawi

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

18 April 2013 | Maleisië, Langkawi Islands

Na onze stedentrips en onze avontuurlijke reis in de ruige natuur, was het tijd om de zon op te zoeken. Onze eerste bestemming was het eiland, genaamd Penang. Dit ligt aan de westkust van Maleisië en ten noordwesten van Kuala Lumpur. We zijn om 20:00 uur in Georgetown aangekomen, de hoofdstad van Penang. Hier hebben we onze slaapplaats gezocht, de 75 Travellers' Lodge. Penang staat bekend om haar lekkere en goedkope eten, dit hebben we dus ook uitgeprobeerd. Na een korte wandeling door de stad, hebben we een drankje gedaan in een Reggae bar. Daarna zijn we nog wat bij ons hostel gaan drinken.

De volgende dag hebben we gebruikt om Georgetown te verkennen. We zijn begonnen bij het Penang museum, waar je alles te weten komt over de geschiedenis en inwoners van het eiland. Daarna zijn we via het water, langs de City Hall en Town Hall gelopen om vervolgens bij Fort Cornwallis uit te komen. Dit fort is gebouwd door kapitein Francis Light. Maar het fort deed ons een beetje denken aan Slot Loevestein, wat eigenlijk vele malen mooier is. We hebben onze route vervolgd langs de Clock Tower en door Little India, waar we een aantal tempels hebben gezien. In de namiddag, tussen de regenbuien door, zijn we naar Komtar gelopen om te kijken of er goedkope bussen gaan naar Langkawi in plaats van de dure aanbevolen boot. Komtar is een groot winkelcentrum met bijbehorend busstation, maar het winkelcentrum viel ontzettend tegen. We kwamen er al snel achter dat er haast geen bussen rijden van het eiland naar het vasteland. 's Avonds hebben onder het genot van een drankje ons vorige stukje geschreven en online gezet. Daarna zijn we de stad ingegaan om na een tijdje bij een hele foute tent uit te komen. De Red Garden genaamd. De sfeer was vergelijkbaar met die van dartwedstrijden, want een groot aantal Engelsen was keihard aan het meezingen met de liedjes die er gezongen werden. Toen zijn we vrij vroeg gaan slapen om de volgende dag bijtijds op te staan om scooters te huren.

Deze dag zijn we dus scooters gaan huren om het eiland te bekijken. Dit was erg goedkoop, want ze kostten maar 25 RM (=6 euro). De scooters hadden daarnaast ook een topsnelheid van bijna 100 km/uur! We zijn door de drukte van Georgetown naar Batu Ferringhi aan de noordkust gereden. Daarna zijn we naar het zuiden van het eiland gegaan. Om hier te komen moest je een hoge berg over, dus dat was erg leuk om te rijden. De weg naar de top van de berg was namelijk kronkelig en het uitzicht was er schitterend. Eenmaal aangekomen in het zuiden, hadden we besloten om weer terug naar het noorden te gaan. Want het was toch wel erg leuk om daar te rijden. Daarnaast zijn aan de noordkust ook mooiere stranden, dus zijn we naar het strand van Batu Ferringhi gegaan. Onderweg zijn we nog wel een paar gestopt om van de natuur te genieten. Op het strand hebben we een duik genomen in het heerlijke warme water, maar is Chris gebeten door een kwal. Gelukkig is een kwallenbeet vrij gemakkelijk te verhelpen door er azijn op te doen. Dus is hij naar een resort gelopen om dat te halen. Op de terugweg naar Georgetown zijn we gestopt bij een drijvende moskee. Toen we in Georgetown aankwamen, was het spitsuur. Nou dan weet je niet wat je meemaakt, want overal komen auto's, scooters en motors vandaan. Alles gaat gelukkig verbazingwekkend goed, maar soms zijn er wel hachelijke momenten. 'S Avonds zijn we een drankje gaan doen in de Honk Kong Bar, want daar was het eigenlijk als enige druk. Dit kwam, omdat hier een delegatie van de Royal Australian Air Force aanwezig was. We hebben dus vrij snel kennis met ze gemaakt, samen met nog 3 Engelse meisjes. We hebben de avond met hen verder vervolgd in de Soho bar. Deze eerste stapavond van de vakantie was dus erg geslaagd!

Vrijdag 12 april wilden we bijtijds vertrekken om naar het volgende eiland Langkawi te gaan. We hadden dus besloten om niet de directe boot te gebruiken, maar om via land te reizen. Aangezien er geen redelijke verbinding met bussen naar het vasteland was, hebben we daarom de pont genomen. Deze was nog gratis ook. Vervolgens kwamen we in Butterworth aan, waar we de bus naar Kuala Perlis wilden nemen. Echter duurde het nog ruim 4 uur voordat deze zou vertrekken, daarom hadden we de plannen gewijzigd. We hebben toen de bus naar Alor Setar genomen. In deze bus zat een Maleisisch meisje, die ook naar Langkawi ging en ons wel wilde helpen. In Alor Setar moesten we de taxi naar Kuala Kedah nemen, dus zodoende hebben we de prijs door drieën kunnen delen. Toen we in Kuala Kedah aankwamen, konden we eigenlijk rechtstreeks de boot nemen naar Kuah op Langkawi. Deze boottocht duurde ongeveer 1,5 uur. Op het moment dat we de haven van Kuah invoeren, waren we erg onder de indruk van het prachtige uitzicht over alle eilandjes die er waren. Het Maleisisch meisje bleef in Kuah, maar wij wilden naar de westkust van het eiland, namelijk naar Pentai Cenang. Toen we aankwamen, zijn we naar het Gecko Guesthouse gegaan om onze overnachtingen te boeken. Dit guesthouse was erg aangenaam en ook waren er vele andere leuke backpackers. Het weer op Langkawi is ontzettend fijn, dus zijn we daarom meteen naar het strand gegaan. Het strand, de zon, de zee en het uitzicht is eigenlijk een paradijs op aarde. Op het eiland kan je duty-free drank halen, zodoende hebben we voor 17 RM (=4 euro) een fles vodka gehaald en gemixt met cola om het in het vervolg VodCo te noemen. 's Avonds hebben we eerst een drankje gedaan bij de guesthouse en zijn we daarna met alle andere backpackers richting het uitgaanscentrum gegaan. We waren met een Zweedse, een Brit, een Argentijn, een Duitse, een Finse, twee Deense en wij twee Nederlanders dus op stap. We begonnen bij een strandtent genaamd Babylon, hier hangt een chille sfeer en ook het drinken is er goedkoop. Daarna zijn we met de taxi naar een dorpje verderop gereden om naar de Love Inn te gaan, hier was echter niemand, dus zijn we meteen naar de daarnaast gelegen club Sunba gegaan. Hier hebben we de avond beëindigd.

De volgende twee dagen hebben we min of meer precies hetzelfde als de dag ervoor gedaan. We zijn wederom gaan genieten van zon, zee, strand en uitgaan. Zodoende hebben we wel een lekker kleurtje opgedaan of eigenlijk kunnen we zeggen dat we keihard verbrand zijn. De tweede avond zijn we de 3 Deense dames van de Taman Negara tegengekomen, dus hebben we daar de avond mee doorgebracht.

Maandag 15 april was dus onze laatste dag in Maleisië en zijn we vertrokken richting Thailand. Maar hierover meer in ons volgende blog.

Groetjes Chris en Benito.