Phuket - Ko Phi Phi - Krabi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu Phuket - Ko Phi Phi - Krabi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu

Phuket - Ko Phi Phi - Krabi

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

01 Mei 2013 | Thailand, Krabi

Na ons avontuur in Maleisië was het maandag 15 april tijd om Thailand in te gaan. Zoals genoemd in het vorige verslag zijn we van Langkawi via Kuala Lumpur naar Phuket gevlogen. Chris wist het te presteren om het opstijgen van het vliegtuig van KL naar Phuket al slapend mee te maken. Als je met het vliegtuig Thailand ingaat, krijg je een maand visa. Terwijl via land reizen dit maar 15 dagen is. Rond half 6 plaatselijke tijd (5 uur tijdsverschil met Nederland) zijn we geland in Phuket. Hier aangekomen, blijkt het al snel wat chaotischer te zijn dan in Maleisië. Het duurde even voor de plaatselijke mannetjes onze taxi hadden gevonden, maar uiteindelijk zijn we toch in Phuket Town beland. Dit kleine stadje was erg rustig en de ideale plek om een nachtje bij te komen na ons verblijf op Langkawi. Na een kleine wandeling door dit rustige stadje zijn we dan ook maar redelijk op tijd gaan slapen.

De volgende dag hadden we gauw besloten om naar Patong te gaan. Met een iets te dure taxibus waren we rond de middag in dit erg toeristische en luidruchtige deel van Phuket. Patong is vooral een Brits /Australische vakantieplek met haar overschot aan pingpong shows. We verbleven hier in het backpackers hostel. Dit hostel ligt pal naast Bang-la road, dé uitgaansstraat van Patong. In de middag hebben we een rondje gelopen door Patong. 's Avonds zijn we wat gaan eten met onze Duitse kamergenoot, Gerrit. Na wat mixjes Sangsum (Thaise rum) met cola zijn we Bang-la road gaan uitproberen. Het bleek hier al gauw te stikken van typische Britse pubs en vooral heel veel lady-boys! Uiteindelijk zijn we toch met Gerrit bij een pingpong show beland, gewoon om het eens gezien te hebben natuurlijk ;-). Uiteindelijk viel het gewoon vies tegen en het echte pingpongen hebben we niet eens gezien...

De volgende dag wilden we een soort van tuk tuk taxi huren om deze middag wat bezichtigingen te bezoeken op het eiland Phuket. Echter werd het inhuren hiervan ons erg afgeraden en heeft ons hostel een privé chauffeur voor ons geregeld. In een luxe geblindeerde bolide zijn we op weg gegaan naar Wat Chalong. Dit is de grootste tempel van Phuket en erg mooi om te zien. Onze volgende stop was bij de Big Buddha op de top van de heuvel daarachter gelegen. Vanaf hier heb je al een mooi uitzicht over Phuket en dus zeker de moeite waard. Toen we op weg waren naar het view point in het zuidelijkste puntje van Phuket, zijn we gestopt bij een paar olifanten. We hebben natuurlijk onze kans niet laten lopen om ermee op de foto te gaan en ze te voeren! Na deze mooie ervaring kwamen we even later aan op het Promptep view point. Vanaf hier heb je een schitterend uitzicht over de zee en langs de kust gelegen rotsen. Op de terugweg naar Patong zijn we ook nog gestopt bij een tweede view point. Hier had je een mooi uitzicht over 3 baaien gelegen achterelkaar. Uiteindelijk bracht onze privé chauffeur ons weer rond 5 uur terug in Patong. Ondertussen was een tweede backpacker aangekomen in onze dorm, genaamd Philip, ook uit Duitsland. Zodoende was de verhouding Nederland-Duitsland weer hersteld. 's Avonds zijn we naar een feest geweest op Bang-la road. Hier hebben we voor het eerst kennis gemaakt met de Thaise Buckets. We kunnen jullie stellig vermelden dat een paar buckets al voldoende is om het erg naar je zin te hebben. Dit hebben wij in ieder geval wel ervaren.

De volgende morgen hadden we Phuket wel gezien. Zodoende zijn we om 1 uur vertrokken naar Ko Phi Phi. Dit kleine eiland is gelegen ten zuidoosten van Phuket en staat vooral bekend om Maya Bay. Via de boot kwamen we rond half 5 aan op Phi Phi don, de grote broer van de twee Phi Phi eilanden. Het centrale dorpje op dit eiland is zo klein dat auto's hier verboden zijn. Alles wordt hier vervoerd met fietsen of duwkarren. Voor onze slaapplek kozen we de Blue Diamond, want dat had Philip ons aanbevolen. Echter bleek deze dorm nogal vol te staan met bedden, dus veel ruimte was er niet. Toch hebben we ons verblijf op Ko Phi Phi hier doorgebracht. 's Avonds zijn we met twee Canadese meiden en student Chris uit Groningen wat gaan eten. Daarna zijn wij met Chris naar het strand gegaan en hebben we genoten van diverse vuurwerkshows en gezelligheid! Ook hier waren de Buckets weer present. Voor maar 120 Bath (ongeveer 4 euro) had je een emmertje met een blikje cola (330 ml), flesje Red bull (150 ml) en 350 ml aan Thaise rum (40%). Gecombineerd met wat ijs is dit nog steeds een erg sterke combo. In Nederland zou je bijvoorbeeld voor dezelfde hoeveelheid alcohol ongeveer 8 mixjes moeten bestellen! We hebben deze avond gespendeerd door eerst verschillende vuurwerkshows te bekijken en daarna te gaan feesten. Tijdens de vuurwerkshows gaan verschillende plaatselijke mensen je vermaken met het snel laten draaien van een brandende staaf of brandende ballen aan twee kettingen. Hiermee worden soms mooie kunsten uitgevoerd en af en toe een hele choreografie gepresenteerd. Dit alles is zeer chill om te bekijken op het strand met een drankje erbij.

De volgende dag hebben we geprobeerd uit te slapen. Helaas waren er een hoop mensen die onze dorm verlieten, waardoor het erg rumoerig was. We zijn rond 1 uur op het strand wezen kijken en hebben we er een zeer rustige dag van gemaakt. Het strand op Phi Phi is echter lang niet zo mooi en schoon als op langkawi. 's Avonds zijn we weer het strand op gegaan om de vuurwerkshows te bekijken en te gaan feesten. Want de leukste barretjes zitten op het strand en niet in de hoofdstraat. Op sommige plaatsen bestaat de mogelijkheid om met een brandend touw te gaan touwtjespringen, waar iedereen het mag uitproberen. Het is alleen niet aan te raden om dit in beschonken toestand te doen, want dan zijn brandvlakken gegarandeerd. Al maakt dit voor de Britten blijkbaar totaal niet uit.

Zaterdag 20 april was het tijd om de mooiste plekken op Ko Phi Phi te bezoeken. Onze tour begon pas om twee uur, dus konden we een beetje uitslapen. We zaten op een gezellige boot met o.a. Canadezen, Amerikanen en Europeanen. Onze eerste stop was op Monkey beach, waar apen van groot tot klein rondlopen en je de mogelijkheid hebt om ze te voeren. Pas echter maar op dat ze niet je spullen uit je handen graaien, want om ze dan weer terug te krijgen is vrij lastig. Daarna was het tijd om de te gaan cliff jumpen! De cliff was lastig te bereiken, want je moest een vrij stijle rots beklimmen. Vanaf een meter of 10 tot 15 hoog kon je naar beneden springen. Je moest ook wel, want naar beneden klimmen, was geen optie. Maar dit was natuurlijk super vet om te doen! Daarna zijn we gaan snorkelen om kleine haaien te spotten van ongeveer zo'n 70 cm lang. En ja we hebben ze gezien! Als volgt zijn we wat gaan ontspannen in een schitterende baai. Deze grote baai kenmerkt zich door zijn grote rotsen, grote diepte en prachtig water, zelfs niet te diep. Ook is hier de film 'The Beach' met Leonardo DiCaprio gemaakt. Hierna was het tijd om misschien wel de mooiste baai ter wereld te bezoeken, Maya bay. Alles ansichtkaarten rond Ko Phi Phi zijn hier genomen. Werkelijk waar een paradijs op aarde! Schitterende rotsen, brandende zon, parelwit strand en azuurblauwe zee. Do we need to say more? Op de terugweg van deze prachtige plek zijn we toen het donker was, nog een keer gaan snorkelen om plankton te zien in het water. Als je onder water zwom, dan zie je het licht geven in het water. Helaas was toen deze prachtige tocht voorbij. 's Avonds zijn we na het eten weer een kijkje wezen nemen op het strand.

Na ons avontuur op Ko Phi Phi was het tijd om richting de drie eilanden Ko Samui, Ko Phangan en Ko Tao te vertrekken. Maar eerst zijn we met de boot van Ko Phi Phi naar Krabi gegaan om daar deze rustige plek te bezoeken en wat bij te komen van Ko Phi Phi. We hadden de boot van half 11 gelukkig gehaald, dus waren we rond 1 uur in Krabi bij ons Pak-Up hostel. De dorm waar we sliepen was zeer goed, het had airco en erg comfortabele bedden. Na de lunch zijn we een wandeling wezen maken door Krabi. Langs het water en het krabben-beeld van Krabi (hier zal de naam wel van zijn afgeleid) zijn we door het stadje teruggelopen. Krabi heeft gelukkig ook een tempel, maar deze tempel maakte deel uit van een soort boeddhistische school of internaat. In ieder geval liepen en veel leerlingen rond in dit gebied. Na het verkennen van Krabi hebben we wat ontspant bij ons hostel. Het eten kan je in vrij luxe restaurants nuttigen, maar de goedkope food courts zijn een veel beter alternatief. ' s Avonds hebben we nog een drankje gedaan in het barretje van het hostel zelf. Hier hebben we kennis gemaakt met 4 Amsterdamse gasten, waar we een gezellige avond mee hebben gehad.

Maandag 22 april was het tijd om op weg te gaan naar Ko Samui. Maar over deze en de andere twee eilanden de volgende keer meer!

Groeten Chris en Benito

• 02 Mei 2013 - 13:33

Ma:

Wat hebben jullie al veel meegemaakt!! Inmiddels zitten jullie wel al net over de helft. Is dat een nare constatering? Ik hoop dat jullie tweede helft ook veel goede dingen brengt. gr Ma (Ans)

• 02 Mei 2013 - 13:35

Team Werkendam:

Hey Benito,
    Klinkt goed daar. (en wij maar zwoegen:)) Heel veel plezier daar en blijf schrijven. Erg leuk

• 05 Mei 2013 - 20:38

Oom Ton:

Hoi Chris,

Ziet er goed uit zeg, jullie reis. Ik ben jaloers. Zijn jullie al uit je volgend reisdoel? Laos/Cambodja of blijft het Indonesie? Jullie zijn zo ongeveer halverwege, ik hoop voor jullie dat de tweede helft net zo avontuurlijk wordt.