Taman Negara - Cameron Highlands - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu Taman Negara - Cameron Highlands - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu

Taman Negara - Cameron Highlands

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

10 April 2013 | Maleisië, George Town

Zoals in het vorige stukje te lezen was, waren we nog voornamelijk naar steden gegaan. Vandaag, 5 april, was het tijd om de ongerepte natuur in te trekken. Na onze tweede nacht slapen in Kuala Lumpur, zijn we 's ochtends om 08:30 uur vertrokken naar Jerantut. Na de lunch die we hier genuttigd hebben, hadden we nog een bus naar Kuala Tembling. Om vervolgens met een klein motorbootje voor 20 personen een tocht van 3 uur over de Tembling River naar Kuala Tahan te maken. Kuala Tahan is het grootste dorp in de Taman Negara, het grootste regenwoud van Maleisië en de oudste van de wereld. Dit laatste komt, doordat de Tamana Negara geen last heeft gehad van de ijstijd, dit in tegenstelling tot het Amazone-regenwoud. De omgeving waarin we ons bevonden, was echt fenomenaal, dus we hebben ons niet hoeven vervelen tijdens de boottocht. Het eindpunt was LBK Floating Restaurant, dit was de algemene verzamelplaats om te eten en om de activiteiten te beginnen. Ons hostel was echter aan de andere kant van de rivier op een resort, zodoende moesten we steeds een overtocht maken. Deze kostte gelukkig maar 1 Ringgit p.p. Op dit resort werden we werkelijk waar als een god in Frankrijk ontvangen. Het personeel begroette elke gast steeds met een vriendelijke glimlach en ze waren zeer behulpzaam om je verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. 's Avonds stond een Night Walk op het programma, maar deze werd na een eerdere uitstel zelfs afgelast door hevige regen en onweersbuien. Hierdoor werd de tocht verplaatst naar de dag erna. Dit had als gevolg dat we de volgende dag een druk programma hadden, daarom zijn we bijtijds gaan slapen.

De tweede dag in de Taman Negara begon met het lopen over de Canopy Walkway en een jungle trekking naar de top van Bukit Theresek. De Canopy Walkway is 's werelds langste touwbrug door de toppen van de bomen. Deze was eerst alleen bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek, maar is nu gelukkig ook open voor toeristen. In de loop van de ochtend begon je de hitte goed te merken, met name toen we de naar de top van de berg gingen lopen. Tijdens de tocht werden geïnformeerd door een vriendelijke gids, genaamd Anna, over alle bijzondere planten en dieren die er leven. Zo hebben we een van de grootste mieren ter wereld gezien en zijn we te weten gekomen dat lianen van beneden af omhoog groeien. De top werd bereikt op 344 meter hoogte, dit lijkt dus niet hoog, maar je begint de tocht onder zeeniveau. Je had hier een prachtig uitzicht over de Taman Negara. 's Middags werd het dagprogramma voortgezet met een heftig maar leuke wildwaterrit. Een nat pak was gegarandeerd. Halverwege stopten we bij de Orange Asli-bevolking, wat de oorspronkelijke bewoners van de Taman Negara zijn. Hier hebben we de Batek-stam bezocht. We kregen uitleg over hun zeer primitieve leven en hun manier van jagen. We mochten zelf ook proberen met de blowpipe te jagen. Hier werden we wederom gevraagd om met Maleisische toeristen op de foto te gaan, dit was namelijk ook al tijdens de jungle trekking gebeurd. We kregen te horen dat het gebruikelijk is om met Europeanen op de foto te gaan. Daarna was er gelegenheid om even te zwemmen in de rivier. 's Avonds was poging 2 voor de Night Walk, helaas regende het wederom. De wachttijd werd echter opgevuld door kaarten met 3 Zweedse meisjes. Uiteindelijk zou de tocht weer worden afgelast, maar wilden wij met poncho en al toch de jungle in om de nachtwandeling niet te missen. Zo zijn we dus alleen met de gids de jungle ingetrokken. We hebben hier onder andere herten, een giftige duizendpoot, een schorpioen, een wilde zwijn, een stekelvarken en verschillende soorten spinnen gezien. Een spin was zelfs familie van de vogelspin. We hebben dus totaal geen spijt gehad dat we de tocht hebben gemaakt, want we hadden nog wel langer door de jungle willen lopen.

De volgende dag was het helaas al weer tijd om het regenwoud te verlaten. De bootreis duurde dit keer maar 2 uur, want we gingen nu stroomafwaarts. Na de lunch in Jerantut, gingen we weer op weg naar Kuala Lumpur, omdat we daar onze backpacks hadden opgeslagen. Na een korte stop wilde de bus niet meer starten, hierdoor hebben we met enige mankracht de bus aan moeten duwen. Uiteindelijk zijn we gewoon in Kuala Lumpur gearriveerd. De avond hebben we gebruikt voor de nodige praktische dingen als onze eerste was doen, de busreis naar Cameron Highlands regelen en met succes onze eerste verslag online te zetten.

Maandag 8 april was het tijd om Kuala Lumpur definitief achter ons te laten en op weg te gaan naar de Cameron Highlands. Na enige vertraging zijn we rond 09:00 uur vertrokken naar Tanah Rata. De bus was wederom erg luxe en aangenaam, totdat we de Hooglanden hadden bereikt. Want de smalle weggetjes, de scherpe haarspeldbochten en het vele toeteren maakten de reis totaal niet comfortabel meer. Dit toeteren was nodig om mogelijke tegenliggers te waarschuwen. Rond 13:00 uur kwamen we aan bij de Kang Travellers' Lodge, waar we wilden overnachten. De middag hebben we meteen gebruikt om een tour door het gebied te maken. De eigenaar van het hostel wilde ons eerst nog overhalen om de volgende dag een 8 uur lange expeditie te doen, maar wij hebben er toch voor gekozen om dezelfde dag een 4 uur durende trip te maken. De Cameron Highlands staat bekend om haar schilderachtige plaatjes van de theeplantages in de bergen. Hier draaide de trip dus ook om, want we hebben eerst een van de vele plantages bezocht. Het uitzicht was ook werkelijk prachtig. Daarna zijn we naar het Mossy Forest gegaan. Dit ligt op de top van de Gunung Brinchang, rond 2000 meter hoogte. Hier hebben we een tocht gemaakt, waarbij het uitzicht behoorlijk belemmerd werd door de mist, maar we wel van de planten hebben kunnen eten. Want producten die wij alleen uit potjes kennen, komen hier in het wild voor. Zo hebben we een kaneelplant, een citronellaplant en een tijgerbalsemplant gezien. Vervolgens zijn we naar een aardbeienkwekerij gegaan. Hier hebben we met zijn allen (we waren met 4 Vlaamse meiden, een stelletje uit Singapore en wij) gezongen voor een van de medepassagiers die bijna jarig is. 's Avonds wilden we naar de bar van het hostel gaan, want die zag er erg gezellig uit. Echter zaten er maar 5 mensen, want alle anderen bleven op de plek waar WiFi beschikbaar was. Dan merk je dus wel de keerzijde van social media en gratis internet, want de charme van het backpacken verliest op deze manier wel haar glans. Desondanks hebben wij ons die avond verder prima vermaakt.

Op de tweede dag in de Cameron Highlands zijn we voor de verandering wezen uitslapen, want dit hadden we al dagen niet meer gedaan. Nadat we dus rustig waren opgestaan, hebben we een wandeltocht naar de Parrit Falls gemaakt. Deze waterval is idyllisch gelegen in een bosrijk gebied. We waren gelukkig net op tijd bij ons hostel, want het weer in de Cameron Highlands is ongeveer net zo beroerd als de zomers in Nederland. Zacht temperatuurtje en vooral heel veel regen, en als in het hier in Maleisië regent, dan regent het ook echt hard. Hoog tijd om onze reis te vervolgen dus. We zijn met een minivan naar Georgetown op Het eiland Penang gereden. Hier eindigen we ons verslag en hopen we jullie in onze volgende blog meer over Georgetown en Penang te vertellen. Hierna gaan we naar een ander eiland, genaamd Lankawi. Dit eiland staat bekend om haar parelwitte stranden, azuurblauwe zee en mooie resorts. We zijn benieuwd!

Groetjes Chris en Benito.

• 10 April 2013 - 23:06

Annemarie En Johannis:

Ha Benito en Chris!
    Leuk te lezen die verhalen. Zo kort zijn jullie nog maar weg en zoveel hebben jullie al meegemaakt en beleefd! Geniet van een super tijd, maar dat gaat vast goed komen met jullie! Groeten, Johannis en Annemarie

• 15 April 2013 - 19:37

Elly En Toon:

Benito en Chris,

Het zijn prachtige verhalen. Geniet van deze mooie tijd. Je zult ogen tekort komen.

Groeten, Toon en Elly

• 16 April 2013 - 15:24

Bas R.:

Leuk verhaal Chris en Benito, geniet van het vervolg van jullie reis. Klinkt iig als een mooie belevenis:)