Singapore - Melaka - Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu Singapore - Melaka - Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu

Singapore - Melaka - Kuala Lumpur

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

07 April 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na onze lange vliegreis, met een tussenstop in Kuala Lumpur, kon onze reis echt beginnen in Singapore. De vliegreis met Malaysia Airlines was erg aangenaam, want je had met je privé scherm genoeg vertier voorde hele reis. Je kon namelijk films kijken, muziek luisteren, boeken beluisteren en zelfs spelletjes spelen. Eenmaal aangekomen in Singapore valt het meteen op dat het erg schoon is, vooral de vloerbedekking op de grond van het gehele vliegveld is erg bijzonder. Toen we onze bagage hadden, was het tijd om onze hostel voor de komende 2 dagen op te zoeken. Dit was prima te doen met het metrosysteem die ze hier hebben. Een 3-daagse kaart kost hier ongeveer 15 euro. Ons iBackpackers hostel was gelegen in Kallang, net buiten het centrum. Echter brengt de metro je naar alle plekken in een min van tijd, dus dit was geen probleem. We sliepen op een kamer voor 6 personen, maar we hebben beide nachten geen kamergenoten gehad.

Na het inchecken, was het ,ondanks ons slaaptekort, tijd om Singapore te verkennen. We zijn deze middag naar het Central Business District (CBD) gegaan. Hier vind je alle grote banken, hotels en kantoorpanden bij elkaar. Lopend langs de Singapore River, heb je bij het Merlion Statue een prachtig uitzicht op het Marina Bay Sands Hotel met haar 3 torens en welbekende schip op het dak. Het Merlion Statue is hét beeld van Singapore, het is een kruising tussen deels een leeuw en deels een vis. Daarna wilden we graag een bezoekje brengen aan het hotel, maar vooral aan het schip op het dak met zwembad. Echter was dit zwembad alleen toegankelijk voor gasten van het hotel, dus dit is jammer. Hierna was het tijd om een hapje te gaan eten en dit hebben we dan ook gedaan in Chinatown. Je stapt hier meteen een andere wereld in. Alles is zeer dicht op elkaar, en de vele eettentjes op de food courts ogen niet even fris en de geur komt je meteen tegemoet. 's Avonds zijn we wat gaan drinken langs de Singapore River en hebben we daarna Little India bezocht. Ook hier is het straatbeeld weer anders ten opzichte van Chinatown en Singapore centrum. Vooral veel groentenkraampjes en drukte op de weg langs de winkeltjes, kenmerkt deze wijk. De Indiase mannen hebben trouwens allemaal een snor.

Na een heerlijke nacht slapen, was het tijd om Singapore verder te ontdekken. We begonnen deze dag met een wandeling in de Botanic Gardens. Dit is een zeer groot park midden in Singapore. Je kon het klimaatverschil met Nederland goed merken tijdens de wandeling, want dat het hier warm is, is een understatement. Daarna zijn we naar Orchard Road gegaan. Dit is de Kalverstraat van Singapore. Hier bevinden zich alle grote merken in de vele shopping malls. Gucci, Prada, Dolce & Gabbana, Hugo Boss, etc. zijn allemaal aanwezig. Je mag hier wel je buidel opentrekken, want de prijzen zijn exorbitant hoog. Hierna zijn we naar Sentosa Island gegaan. Dit eiland is niet bereikbaar via het normale openbaar vervoer, want je dient een kabelbaan te nemen om ernaartoe te komen. Deze rit brengt je echter wel hoog boven de stad, dus hierdoor had je een mooi uitzicht over het hele gebied. Dit eiland wordt commercieel compleet uitgebuit, want je hebt er een waterpark, pretpark en vele resorts. Gelukkig heb je er ook een strand, dus zijn wij daar naartoe gegaan, nadat we over het eiland hadden rondgelopen. 's Avonds zijn we wederom een hapje gaan eten in Chinatown en hebben we daarna de wijk Burgis bezocht. Dit is een kleine versie van Chinatown en hier hebben we een tempel bezocht. Daarna zijn we naar Clarke Quake gegaan, dit is het uitgaanscentrum van Singapore. Hier zitten dus vele barretjes en discotheken. We zijn hier trouwens voor het eerst aangesproken door "shemales", maar wij hebben voor de zekerheid een drankje elders genuttigd.

Na 2 lange dagen in Singapore was het tijd om onze reis voort te zetten naar Maleisië. Onze Lonely Planets-reisgids (die trouwens onmisbaar is op deze reis) vertelde ons dat we via Johor Bahru moesten reizen om onze bestemming Malaka te bereiken. Reizen met de bus is hier echt ideaal. De bussen zijn zeer comfortabel en voorzien van airconditioning, daarnaast zijn de prijzen erg laag. Eenmaal aangekomen in Malaka merk je meteen dat de sfeer anders is, dan in het "Westerse" Singapore. Hier proberen hosteleigenaren je met folders en een verkooppraatje, direct naar zijn hostel te lokken. We hebben een ervan gekozen en toen we onze hostel hadden gevonden, was het tijd om Malaka te verkennen. Alle bezichtigingen, musea en Chinatown zijn binnen een paar minuten te bewandelen. Je merkt dat Malaka gekoloniseerd is door Portugal, Nederland en Groot-Brittanië. Zo heb je een Portugees schip uit de tijd van de ontdekkinsreizigers, een Nederlands stadhuisplein met een christelijke kerk en een molen en kan je je makkelijk verstaanbaar maken met Engels. We zijn eerst naar een Islamitisch museum geweest en daarna zijn we over de Dutch Square gelopen. Hierna zijn we door Chinatown gelopen en hebben we er een tempel bezocht. Tijdens onze wandeling in Chinatown kregen we te maken met de eerste tropische regenbui. 's Avonds hebben we door de shopping mall gelopen en hebben we geprobeerd het nachtleven van Melaka te ontdekken. We kwamen snel tot de conclusie dat deze er totaal niet is. Zelfs niet op de pier met bar en karaoketent, dit was dus wel een tegenvaller.

De volgende dag hebben we ontbeten in de woonkamer van ons guest house. Dit is erg gezellig, want het is een mooie gelegenheid om verhalen uit te wisselen met medereizigers. Na ons ontbijt zijn we het Maritiem Museum gaan bezoeken in het Portugese schip. Dit is een zeer interessant museum die je een chronologisch verhaal verteld over de tijd dat Melaka een kolonie was. Je merkt wel dat het een nationalistisch tintje heeft, want ze zijn blij dat ze in augustus 1957 onafhankelijk zijn geworden. Hierna zijn we naar de katholieke St. Paul kerk gegaan, of wat hiervan overgebleven is. Eigenlijk zijn dit de belangrijkste en leukste dingen die je kan doen in Melaka, dus we hebben besloten om 's middags door te trekken naar Kuala Lumpur. De bus hier naartoe is wederom zeer comfortabel en erg goedkoop. Eenmaal in Kuala Lumpur (KL) aangekomen, hebben we besloten om het Backpackers Travellers Inn Hostel te pakken. KL is veel gemakkelijker lopend te doen, dan Singapore. Toen we onze spullen op onze kamer hadden gebracht, zijn we meteen de stad ingegaan. We zijn via Chinatown naar het Merdeka Square gewandeld. In Chinatown heb je vele marktkraampjes met replica's van allerlei soorten kleding, riemen, luchtjes, handtassen en dvd's. Afdingen is hier wel een vereiste, maar erg leuk om doorheen te lopen. Het Merdeka Square is het plein waar ze naartoe komen met Oud en Nieuw en Bevrijdingsdag. Hier zijn we aangesproken door een paar Indonesische meisjes die met ons op de foto wilden. Dit was erg toevallig, want de dag ervoor in Melaka waren we ook al door andere Indonesische meisjes gevraagd om op de foto te gaan. Hierna zijn we via Little India op weg gegaan naar de Petronas Towers, deze 2 torens staan bovenop een shopping mall. Om naar boven te gaan, moet je om 08:00 uur in de rij staan om een van de beperkt aantal beschikbare kaartjes te bemachtigen. Deze kaartjes kosten 80 Ringgit per stuk, wat ongeveer 20 euro is. We hebben besloten dit niet te doen, maar in plaats daarvan de volgende dag de KL Tower op te gaan. Uiteraard zijn we wel met deze torens op de foto gegaan. Hierna zijn we op het dakterras van ons hostel een drankje gaan drinken. Dit was erg gezellig, want het was een verzamelplaats voor backpackers om vele verhalen uit te wisselen. Na een aantal alcoholische versnaperingen was het voor ons tijd om naar bed te gaan.

De volgende ochtend zijn we naar de Lake Gardens gegaan, maar onderweg hebben we eerst de Nationale Moskee bezocht. Deze moskee biedt plaats aan 15.000 moslims. Hierna zijn we een wandeling wezen maken door de Lake Gardens, deze is te vergelijken met de Botanische Tuinen uit Singapore. Hierna zijn we naar de KL Television Tower gegaan. Hier konden we genieten van het prachtige uitzicht over Kuala Lumpur met o.a. de Petronas Towers. Dit was zeker de moeite waard. Als afsluiting van de middag hebben we de bazaar in Chow Kith bezocht. Op deze markt kan je allerlei soorten producten kopen, van koeienkoppen tot levende vissen aan toe, niet allemaal even fris om te zien en te ruiken. 's Avonds hebben we nog een kort bezoekje gebracht aan Chinatown en hebben we geprobeerd ons eerste verslag op internet te posten. Dit is echter niet gelukt, want de technologie liet ons in de steek.

Afgelopen weekend hebben we een trip gemaakt naar de Taman Negara, wat het grootste tropische regenwoud van Maleisië is, en tevens het oudste van de wereld. De komende dagen gaan we op weg naar de Cameron Highlands, ons verslag hiervan over een paar dagen online!

Groeten Chris en Benito

• 07 April 2013 - 21:43

Marc:

Leuk dat jullie ons op de hoogte houden. Al veel beleefd in korte tijd zo te horen en gelukkig heb je de Lonely Planet bij je. Komen vast nog veel mooie verhalen aan, ben benieuwd. Veel plezier weer iig!

• 08 April 2013 - 15:15

Ans:

Het valt me wel op dat jullie veel kerken bezoeken. Daar was Benito vroeger nooit zo'n fan van weet je nog? Ook het verplichte museum viel niet altijd in goede aarde. zo zie je maar hoe dit kan veranderen, toch?? gr MA

• 08 April 2013 - 19:36

Bas:

Leuk verhaal! Jullie zijn goed bezig de toerist uit te hangen. Verwacht wel wat meer foto's op Facebook hoor, al heb ik de eerste van Benito al gezien die op het moment van typen al 49 likes te pakken heeft. Lekker bezig. Dat Indonesische meisjes met jullie op de foto willen begrijp ik dan weer niets van, zo knap zijn jullie nou ook weer niet toch? Maar jullie zien er wel anders uit dan die mensen daar, me dunkt (deze laatste twee woorden gooi ik er even voor jou in, Chris!). Verder valt het me op dat er echt overal een Chinatown is en jullie het niet nalaten er een bezoekje aan te brengen. Voor het eten zou ik dat ook hebben gedaan, zit daar wel wat variatie in of zijn jullie nu vooral rijst aan het eten?

Chris, je stukje op de site van Donar ook aangepast en je bent nu dus officieel vakantieganger. Je favoriete club Feyenoord heeft afgelopen vrijdag een zeer matige wedstrijd afgewerkt, maar 'lelijk winnen' is ook een kunst en wie anders dan Graziano Pelle bezorgt ons dan de overwinning. Benito, jouw cluppie heeft slechts een puntje gepakt sinds jullie op reis zijn gegaan maar dat is ook lang niet slecht gezien de twee 'op papier' lastige uitwedstrijden. Komende zaterdag blijven de drie punten in Breda hoor als de kleine klassieker NAC-NEC wordt afgewerkt.