Phnom Penh - Siem Reap - Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Siem Reap - Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu

Phnom Penh - Siem Reap - Battambang

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

30 Mei 2013 | Cambodja, Khett Batdambang

Na Loas was onze volgende bestemming Cambodja. Vanaf de grens gingen we 16 Mei met de Bus naar de hoofdstad Phnom Penh. Rond 9 uur 's avonds kwamen we hier aan en verleven we in het 19 happy guesthouse, nog steeds samen reizend met Jyri uit Finland. Deze avond zijn we wezen poolen en chillen bij onze guesthouse en hebben we een kort bezoekje gebracht aan het stapgedeelte langs de rivier. Maar toen al snel bleek dat hier voornamelijk lady-boys liepen, hadden wij het wel gezien.

Een van de dingen die je in deze stad moet doen is een bezoekje brengen aan de killing fields en de gevangenis uit de periode van Pol Pot's regime. Onze te veel betaalde tuk tuk chauffeur bracht ons deze dag naar deze plekken. Aan het begin van de middag begonnnen we bij de Chuen Ek killing field. Hier konden we met een koptelefoon een nederlandse rondleiding krijgen door dit gebied. Alle vertelde informatie was erg indrukwekkend en je hoort echt hoe erg deze rode khmer periode onder het regime van Pol Pot was. Er zijn namelijk massagraven waar op zo’n 10 vierkante meter meer dan honderden mensen of kinderen begraven lagen. Daarnaast is de killing tree ook een van de indrukwekkende dingen hier. Tegen deze boom zijn namelijk baby’s dood geslagen en daarna in het massagraf ernaast gegooid, verschrikkelijk natuurlijk. Midden in het killing field staat ook een gedenkstuppa met honderden skeletten en schedels van slachteroffers van dit killing field. Na deze indrukwekkende plek zijn we naar de gevangenis gegaan in de stad. Voorheen was dit een school, maar tijdens het regime is dit een gevangenis geworden. Alle barre leefomstandigheden zijn hier te vinden. Daarnaast ook alle dwangmiddelen en verhalen van overlevenden, ook zeer indrukwekkend.
’s Avonds zijn we door 3 locals uitgenodigd om mee te dineren en dit hebben we dus maar gedaan. De hele tafel kwam vol met van alles en nog wat en we hebben uiteindelijk heerlijk gegeten, super gezellig! Daarna zijn we gaan stappen in een ander gedeelte dan de vorige avond en zijn we uiteindelijk met een engelse meid beland in een soort van foute homo-bar. Ondanks dat was het hier erg gezellig en tenminste druk en is het weer laat geworden.

De tweede dag in Phnom Penh zijn we naast Jyri ook met de nederlandse Katrien de stad ingegaan. Eerst zijn we wezen shoppen op de rusische markt voor wat horloges, koptelefoons en kleren, goedkoop natuurlijk. Daarna zijn we naar het grand palace gelopen en hebben we hier wat proberen te eten, maar het smaakte voor geen meter! Vie het grand palace zijn we terug gelopen naar ons guesthouse en hebben we nog wat foto’s gemaakt ondertuissen. Bij ons guesthouse hebben we de klantenservice van cheaptickets moeten bellen, omdat ons vliegticket naar Macau nog niet volledig geboekt was, maar wel betaald. Na een kwartier was dit uiteindelijk geregeld en het tickets geboekt! ’s Avonds zijn we eerst weer wezen poolen en toen weer wezen stappen in hetzelfde gedeelte als de dag ervoor. Uiteindelijk kwam Remco ook aan en in Phnom Penh vanuit Laos en was het weer een top avond stappen.

Zondag 19 mei zijn we op weg gegaan naar Siem Reap, in het westen van Cambodja. Aan het eind van de ochtend vertrokken we met een bus vol lokale mensen rochting Siem Reap. Na vele stops, veel mensen hebben afgezet en opgehaald waren we om 5 uur in Siem reap en verbleven we in het Garden village guesthouse. ’s Avonds na het eten zijn we de vele night markets hier af wezen struinen en alles is hier echt spotgoedkoop en je volet je geld branden om uit te geven! Elke avond kan je je hier heerlijk vermaken op dez emarkten. Omdat we de volgende dag vroeg op moesten voor de zondsopgang bij Ankor wat, zijn we op tijd gaan slapen deze avond.

Deze dag stond we met zijn 3en om half 5 op, omdat onze tuk tuk om 5 uur voor ons klaar stond om richting de tempel s van Ankor Wat te gaan. Om half 6 waren qwe bij het hoogtepunt van de dag, de Angkor Tempel. De zonsopkomst is heir echt waanzinnig mooi, met name ook door de weerspeigeling van de zon en tempel in het water. Bij deze tempel hebben we zeker 2 uur rondgelopen voor we de andere tempels deze dag gingen bezoeken. Andere mooie plekken waren de tempel van Baylon en de Ta Prohm tempel, waar alle bomen en takken door de tempel zijn gegroeid. Deze dag hierwas echt schitterend, maar rond 1 uur hadden we het uiteindelijk wel gezien, op een gegeven moment lijkt toch alles op elkaar. De rest van de middag hebben we het rustig aangedaan omdat we ’s avonds op staan gingen op de verjaardag van Christiaan te gaan vieren! Dit is goed gelukt in de Agkor What en temple Club met bucktes, pitchers en t-shirts deze avond. Het werd dus ook een latertje natuurlijk!

Overdag hebben we op Christiaan zijn verjaardag een hele rustige chille dag gehad. Na chillen, eten en het skypen van Chris met ton op hun verjaardag, zijn we de rest van de middag door wezen brengen bij een zwembad van een dichtbij gelegen hotel. ’s Avonds zijn we weer gaan winkelen bij de night markets en zijn we weer wezen stappen in dezelfde pub street als de avond ervoor.

Woensdag 22 mei, onze laatste dag in Siem Reap zijn we met zijn 3en naar de floating village gegaan. De prijs was in het begin wel erg hoog voor een bootreis door dit dorpje, maar gelukkih konden we nog wat afdingen natuurlijk. Via een smalle rivier en erg laag water zijn we naar het grote meer gevaren en hebben we het floating village bezocht. Eerst hebben we het weeshuis en het schooltje van dit dorp bezocht en hier hebben we de kinderen wat snoep en schriften gegeven om ze te helpen in hun onkosten. Daarna zijn we naar de vis en krokodillen farm geweest en hadden we bovenop een mooi uitzicht over het dorp. Ondaks het mooie uitzicht en de ervaring vonden we het uiteindelijk een beetje tegenvallen voor wat we betaald hadden. Eenmaal terug in Sien Reap hebben we een laatste keer de night market bezocht en de avond afgesloten met wat poolen en een biertje bij de bar van onze guesthouse.

De volgende dag stonden we om 6 uur op, omdat de de bus naar Battambang vroeg vertrok. Rond 12 uur waren we in Battambang en zijn we samen met de canadese Yvonne en Jyri met zijn vieren verbleven in het Chhaya hostel. Om 1 uur zijn we deze middag gelijk goed gaan besteden met een trip naar de bamboe train en daarna een bezoekje gebracht aan de killing cave en de vleermuizen cave. De Bamboe train was leuk om te doen, maar verder was het niet veel bijzonders, je rijd alleen door het platteland van Cambodja en dit is nou niet erg bijzonder. De killing cave is weer 1 van de naweeen van het regime van Pol Pot. Hier werden mensen gewoon naar beneden gegooid en zodoende gedood. De vleermuizen, naar schatting 6 tot 8 miljoen in de cave verlaten deze plak rond 6 uur als het donker word, op zoek naar voedsel. Als ze eenmaal naar buiten gaan maken ze een lange sliert achter elkaar wat een vet gezicht en geluid geeft. Daarnaast heeft Benito tijdens deze middag nog een rat gegeten en die smaakte eigenlijk best goed. ’s Avonds zijn we met zijn tweeen nog een rondje wezen lopen door battambang, maar al gauw bleek er niet veel te doen te zijn in dit Cambodjaanse dorpje.

De volgende morgen stonden we al weer vroeg op om op weg te gaan naar Bangkok. Over Bangkok en de laatste bestemmingen van onze reis meer in ons laatste verslag!

Groeten Chris en Benito