Luang Prabang - Vang Vieng - 4000 Islands - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Vang Vieng - 4000 Islands - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu

Luang Prabang - Vang Vieng - 4000 Islands

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

26 Mei 2013 | Laos, Don Det Tok

Woensdag 8 mei zijn we in de vroege ochtend naar Laos gegaan. Dit door middel van het oversteken van de Mekong river. In Nederland hadden we het idee om na Thailand naar Indonesië te gaan, maar dit hebben we dus veranderd door naar Laos en Cambodja te gaan. Het duurde even voor we onze visa hadden, maar rond half 10 waren we in Laos, om precies te zijn in Huay Xai. Vanaf hier wilden we met de bus naar Luang Prabang, echter vertrok deze pas om 5 uur. Dus moesten we deze dag zien door te komen in dit kleine plaatsje. Na wat rondkijken, kwamen we erachter dat er geen mogelijkheid was om een auto of scooter te huren om de omgeving te verkennen. Dus zijn we in een restaurant wat gaan eten en kaarten met Wouter en Roos om te wachten tot 5 uur. We baalden wel een beetje van de verloren uren, maar gezellig was het wel. Met de slaapbus zijn we om 5 uur vertrokken naar Luang Prabang. De weg was slecht en de bus stopte regelmatig, maar om half 8 de volgende ochtend waren we in Luang Prabang. Hier sliepen we op de kamer met Albert uit Nederland en Chedar uit Turkije.

Deze donderdag hebben we met Albert gelijk nuttig besteed door eerst het Royal Palace te bezoeken van de voormalige koning. Daarna zijn we met de tuk tuk naar de Kung Sri waterval gegaan. Deze was echt schitterend; mooi blauw water, schilderachtige omgeving en zonnig weer. Na wat zwemmen en ontspannen, zijn we weer terug gegaan naar Luang Prabang. Hier zijn we de Phushi hill opgeklommen voor een schitterend uitzicht en om de zonsondergang te zien. 's Avonds zijn we het uitgaansleven gaan verkennen, maar in Luang Prabang bestaat dit eigenlijk maar uit 2 dingen. Eerst gaat iedereen naar de Utopia bar, maar deze sluit al om 23:30 uur. Dit komt, omdat alle cafés voor 00:00 uur moeten sluiten in Laos. De enige plek die dan nog over is, is een bowlingcentrum. Dus dan sta je met alle backpackers tot een uurtje of 02:00 lekker te bowlen in een tl-verlichte hal ergens in Laos! Ondanks dat bowlen niks met Azië te maken heeft, was het wel een mooie avond.

De volgende dag hadden we besloten om verder te gaan naar Vang Vieng, aangezien we de bezienswaardigheden van Luang Prabang hadden gezien en we weinig behoefte hadden om 's avonds weer te gaan bowlen. Dat de rit langer duurt, dan is aangegeven, is eerder regel dan uitzondering. We (dit is inclusief Albert, want die besloot met ons mee te gaan reizen) deelden de minivan met 3 Engelse dames en een jongen uit Finland, dus dat was erg gezellig. In Vang Vieng verbleven we met de hele groep in Chillao. Diezelfde avond hebben we ook hier de Jungle party meegepakt en dit was wederom erg gezellig.

De eerste dag in Vang Vieng zijn we met zijn allen naar de Blue Lagoon gegaan om een grot te bezoeken, te zwemmen en te chillen. De groep bestond uit wij, Albert, Jyri (de Finse jongen) en een 5-tal Engelse meiden. Nog een grappige anekdote is, dat je bij dit meer vanaf een meter of 5 van een boom kunt springen. Dit was voor een Nederlandse Remco nogal lastiger dan hij in eerste instantie had gedacht, omdat hij niet durfde te springen. Inmiddels had iedereen zich rond de boom verzameld om dit te aanschouwen. Allerlei manieren om hem aan te moedigen om te gaan springen, zoals klappen, aftellen en meerdere peptalks waren tevergeefs. Uiteindelijk heeft hij ruim een uur op de boom gestaan, maar gelukkig voor hem, is hij wel gesprongen. Sinds deze middag vergeet in ieder geval niemand meer wie Remco is! 's Avonds zijn we naar een aantal barretjes geweest, waar we zelfs in een ervan de Brit van Langkawi zijn tegengekomen.

De volgende dag zijn we gaan tuben, want als we de Engelse backpackers moeten geloven, dan moet je dit blijkbaar gedaan hebben, wanneer je in Laos bent. Ter verduidelijking, met tuben lig je in een ronde zwarte band, waarmee je stroomafwaarts van een rivier gaat en je onderweg een aantal keer stopt om drankspelletjes te spelen. In totaal waren er drie stops langs de rivier, dus bij de derde bar was de gezelligheid op een hoogtepunt beland. Je hebt overigens tot 18:00 uur de tijd om bij de eindbestemming te komen, als je niet een deel van je borg wilt verliezen. Dit is echter een onbegonnen zaak, dus hebben wij dit natuurlijk niet gehaald. Uiteindelijk kwamen we zelfs als een van de laatste aan bij het eindpunt. De gezelligheid van deze tubing-dag is 's avonds voortgezet bij de Monkey bar en afgesloten in de Moon bar. Dit was dus wel een onvergetelijke dag!

De volgende dag zijn we samen met Jyri vertrokken richting 4000 Islands. Deze reis duurt 24 uur, wat de langste rit tot nu toe is, aangezien je 5 keer moet overstappen. Eerst word je met een minivan naar een busstation buiten Vang Vieng gebracht, daarna neem je de bus naar de hoofdstad Vientienne, vervolgens neem je een slaapbus naar Pakse, eenmaal in Pakse neem je een nieuwe bus naar Don Det op 4000 Islands, maar om op een eiland te komen, moet je natuurlijk nog een boot nemen. We reisden echter samen met Jyri, de beruchte Remco en 4 Britse meiden, dus de reis was erg gezellig en het slapen in de slaapbus was prima te doen. Overdag hebben we gezwommen, gekaart en van een 5 meter duikplank gesprongen. 's Avonds zijn we met zijn allen wezen eten en hebben we de avond afgesloten met wat poolen tegen de locals in een bar.

Woensdag 15 mei zijn we om 7 uur opgestaan om met zijn allen een kajak-trip te maken rondom 4000 Islands. Bij de eerste stop hebben we een grote, brede waterval gezien. Na het tweede ruige, maar toffe deel van het kajakken, kwamen we terecht bij de grens met Cambodja op een groot meer. Hier leven dolfijnen en na wat wachten, hebben we ze gelukkig ook daadwerkelijk gezien. Schitterend om deze dieren in hun natuurlijke omgeving te zien! Na de lunch zijn we verder gaan kajakken naar de volgende stop, de grootste waterval van zuid-oost Azië! Deze waterval van meer dan 100 meter breed was zeer mooi en had zelfs iets weg van de Niagara Falls. Daarna was het weer tijd om te kajakken terug naar Don Det eiland. Toen we bij ons hostel waren, kwamen we een aantal dames van Vang Vieng weer tegen en zijn we met een grote groep wezen eten en drinken.

De volgende dag was het al weer tijd om Laos te verlaten en naar Cambodja te gaan. Na wat wachten bij een kleine grensovergang, waren we rond 10 uur in Cambodja en gingen we richting de hoofdstad Phnom Penh. Maar, lieve volgers van de blog, jullie kunnen waarschijnlijk al raden wat er gaat komen, want over Cambodja de volgende keer meer!

Groeten Chris en Benito