Bangkok - Chiang Mai - Pai - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu Bangkok - Chiang Mai - Pai - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu

Bangkok - Chiang Mai - Pai

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

18 Mei 2013 | Thailand, Chiang Khong

Nadat we de eilanden in het zuiden van Thailand hebben bezocht, zijn we verder noordwaarts gaan reizen. We namen de nachtbus naar Bangkok en deze bracht ons om 4 uur in de ochtend af. Wij wisten totaal niet waar we waren in Bangkok, maar er stonden gelijk genoeg tuk tuk's klaar om je ergens heen te brengen. Nog half slapend zijn we naar Khao San road gegaan, de straat voor alle reizigers in Bangkok. Uiteindelijk vonden we hier een goedkope slaapplek, de goedkoopste tot nu toe zelfs, want we konden voor 4 euro per persoon per nacht slapen. Toen was het eerst tijd om nog wat bij te slapen na de busreis. Aan het eind van de ochtend zijn we de stad ingegaan. Zonder nog iets te weten van 'scams' zijn we ingestapt in een tuk tuk-tour voor maar 10 Bath pp. Onze eerste stop was bij de gouden Big Buddha, dit was nog prima, maar daarna begon het. Op een volgende stop bij een tempel werden we aangesproken door een erg vriendelijke dame. Ze kon erg goed Engels en vertelde van alles. Het belangrijkste was dat ze je wijsmaakte om vooral een reis te boeken bij een "government" travel agency, want dit zou goedkoper zijn. Nou op de volgende stop bij zo'n agency bleek dit totaal niet waar te zijn! Daarnaast werd een totaal pakket geadviseerd voor een absurd hoge prijs. We zijn natuurlijk gewoon weggelopen zonder iets te boeken. Naast de travel agency werd je ook afgezet bij tailor shops om een pak aan te laten meten. Dit bleek ook weer veel te duur en hebben we dus wederom niet gedaan. Deze 2 winkels hebben we nog een keer bezocht alleen maar voor de "free gasoline" die de tuk tuk-bestuurder zou krijgen. Zelf hebben we een gratis biertje genuttigd en lekker gelunched. Gelukkig hadden we tijdens deze scam-rit nog wel een mooie tempel gezien, die op de top van een heuvel lag. Vanaf hier had je dus een mooi uitzicht over Bangkok. Na de tour hebben we rondgelopen over Khao San road en zijn we naar de kapper gegaan. Chris voor zijn haar en Benito voor zijn baard. Dit was een erg leuke ervaring. 's Avonds kwamen we steeds meer mensen in oranje kleding tegen, het was tenslotte de laatste Koninginnedag. Nadat we wat Nederlanders gesproken hadden, was het tijd om met alle Nederlanders Koninginnedag te vieren in een plaatselijke club!

De volgende dag zijn we aan het begin van de middag naar de Pratu Nam market gegaan. Wij dachten hier goedkoop te kunnen shoppen, maar alles bleek voornamelijk voor vrouwen te zijn. Het was echter wel zeer goedkoop en toch leuk om even te zien. Daarna zijn we naar Chinatown gegaan en hebben we hier wat geshopt en rondgelopen. Door alle smalle straatjes en steegjes met koopwaar is verdwalen makkelijk en je weet dus niet meer waar je bent. Maar om hier te verdwalen, is eigenlijk het beste wat je kunt overkomen! Aan het eind van de middag zijn we teruggegaan naar ons hostel om wat te eten op Khao San road. 's Avonds zijn we vertrokken richting de tweede grote stad van Thailand: Chiang Mai. Deze nachtbus was redelijk te doen, al slaap je altijd te weinig tijdens zo'n reis. In ieder geval werden er ook nog twee films gedraaid om de avond door te komen. ' s Ochtends vroeg kwamen we aan in Chiang Mai. Hier zijn we samen met een Nederlands stel Wouter en Roos naar een zeer goedkoop hotel gegaan. We merkten dus wel degelijk het verschil tussen het zuiden van Thailand en het noorden, want met name de prijzen verschillen enorm.

's Middags zijn we Chiang Mai gaan verkennen. Eerst hebben we de grootste tempel van Chiang Mai bezocht. Deze was wederom mooi, maar al die tempels gaan onderhand wel vervelen om eerlijk te zijn. Daarna zijn we naar het beeld van de drie koningen gelopen en hebben we het Chiang Mai Cultural Arts center, Historical center en Lanna Folklife museum bezocht. In deze musea kwam je alles over Chiang Mai, haar bewoners en geschiedenis te weten. De middag hebben we afgesloten met een lekker bakkie (ijs)koffie. 's Avonds zijn we naar de grote night bazaar gegaan. Hier hebben een paar uur rondgelopen en wat inkopen gedaan. Alles is hier nep, maar met name de voetbalshirts zijn soms niet van echt te onderscheiden!

Vrijdag 3 mei hebben we een dagtrekking gedaan in de omgeving van Chiang Mai. Om half 9 werden we opgehaald en toeval of niet, weer kwamen we Frederico uit Argentinië tegen. Na Langkawi, op de boot naar Ko Samui en op de Jungle Party op Ko Phangan, was dit al de 4e keer! Samen met hem, een Française, twee Portugezen en drie Spaanse dames zijn we deze dag gaan beleven. Na wat bijkletsen met Frederico was onze eerste stop bij de olifanten. Met zijn tweeën op de olifant maakten we een rondje door de jungle, wat een geweldige ervaring is. Daarnaast was het mogelijk om de olifanten te voeren, dus dit was ook erg leuk! Na een uurtje waren we weer terug en zijn we naar een native village gegaan, alleen viel deze erg tegen. Want het was niet native, maar erg op toerisme gericht. Daarna zijn we gaan wandelen naar de waterval. Hier konden we heerlijk even zwemmen om af te koelen en te genieten van de natuur. Toen zijn we verder gaan trekken door de natuur om te gaan lunchen. Voor het eerst konden we aardappelen eten deze vakantie, dat was toch wel een aangename verrassing. De middag hebben we afgesloten met bamboe raften over een riviertje door de prachtige natuur. Wij zaten samen met Frederico en onze stuurman op een vlot, gezelligheid ten top. Ons kennende wilden we natuurlijk het vlot laten kantelen, maar de stuurman was zo ervaren dat dit niet lukte. Pas toen Christiaan ging sturen was het uiteindelijk gelukt! De rest van de tocht kwamen we door mooie natuur en langs genoeg lokale bevolking die ons nat spetterde. Rond 4 uur hadden we het eindpunt bereikt en was de trip voorbij. De avond hebben we afgesloten in Deejai backpackers, de slaapplek van Frederico. Hier hebben we met alle backpackers gedronken en wezen poolen.

De volgende dag was het al weer tijd om Chiang Mai te verlaten. We hoorden goeie verhalen over Pai, dus zijn we daar naartoe gegaan. Er gaan genoeg minivans vanuit Chiang Mai naar Pai, dus dat is geen probleem. Om half 1 hebben we er een gepakt, nog zonder te weten wat ons te wachten stond. Het eerste uur was te doen, maar toen begonnen de bochten elkaar in rap tempo op te volgen. Waarschijnlijk de ergste rit tot nu toe, want we werden beide behoorlijk misselijk en moesten we tot twee keer toe zelfs bijna overgeven. We waren zo blij dat we het uiteindelijk gehaald hadden, helemaal toen we lazen dat het 762 bochten waren binnen 180 km. Soms was er gewoon geen 1 meter recht! Gelukkig konden we na de reis genieten van het rustige en laid back plaatsje Pai. We verbleven in de Pai River Lodge in leuke bamboe hutjes voor wederom een lage prijs. Voor het eerst was het tijd om onder een muskietennet te slapen. De rest van de middag hebben we gespendeerd aan het zwembad. Na het eten zijn we wat wezen drinken en hebben we gepooled met de lokale mensen.

Tijdens onze eerste dag in Pai hebben we een scooter gehuurd en zijn we de highlights van Pai wezen opzoeken. Op de weg naar Chiang Mai zijn we eerst gestopt bij 1 van de viewpoints langs de weg. Daarna zijn we opweg gegaan naar de Pai Canyon. Vanaf hier heb je prachtig uitzicht over het gebied, terwijl je op een smalle richel staat. Daarna zijn we opweg gegaan naar 1 van de watervallen in de omgeving. Onderweg zijn we echter eerst gestopt bij nog een viewpoint, maar deze ligt aan de andere kant van Pai. Deze was zeer hoog en gaf wederom een schitterend uitzicht. Eenmaal bij de waterval was het een gezellige bedoening, omdat we een paar Nederlanders tegenkwamen. Daarna zijn wij nog even een kijkje wezen nemen bij de Memorial bridge. Dit is een brug uit het tijdperk van de Japanners tijdens de Tweede Wereldoorlog. Omdat Chris deze dag zijn Ajax-shirt aan had vanwege het mogelijke kampioenschap van Ajax, vroegen vele Nederlanders of we ergens de wedstrijd konden kijken. We spraken om 5 uur met alle Nederlanders af om het ergens te gaan kijken. Echter wordt overal Engels voetbal uitgezonden, dus geen Eredivisie. Uiteindelijk vonden we een bar, waar we het via de pc konden proberen. In het begin was het alleen maar radio 1 luisteren en via wifi uitslagen volgen. De tweede helft van Ajax hebben we zelfs kunnen volgen via een Skype verbinding met een tweelingzus van 1 van de Amsterdamse. Dit was dus erg gezellig! Nadat Ajax kampioen was geworden en NAC gelukkig ook gewonnen had, was het één groot feest en hebben we de avond gezellig afgesloten.

De volgende dag besloten we al gauw onze scooter nog een dag te houden en de hot springs te gaan bekijken. Met de scooter rijd je opnieuw door een prachtige omgeving richting 1 van de springs. Eenmaal daar aangekomen, bleek dat ze ook hier meer entree vragen voor buitenlanders, dan lokale mensen. De hot springs zijn warm water bronnen vanuit de bergen. Op het eerste gezicht ziet het er uit als lekker verfrissend water, maar schijn bedriegt dus. Toen we erin gingen, bleek het al veel warmer dan gedacht. De warmste bronnen prikten gewoon op je lichaam en als je er al in kon, werden je voeten al snel rood van het water. Daarom is het belangrijk om elke sessie in het water niet langer dan 10 min te laten duren. De koude douche was daarna dus zeer welkom. Aan het eind van de middag zijn we nog even naar het zwembad gegaan he Pai. 's Avonds hebben we een kaart gemaakt en verstuurd naar de kroeg voor het voetbaltoernooi! Daarna hebben we eerst afgesproken bij Wouter en Roos om daar wat te drinken en te kaarten. Later zijn we naar twee gezellige barren gegaan in Pai en zijn we de Amsterdammers ook weer tegengekomen.

De laatste dag in Pai betekende eigenlijk ook de laatste dag in Thailand. Na het uitchecken en het wegbrengen van onze scooters zijn we naar het zwembad gegaan, omdat onze bus naar Chong Kong (wat op de grens van Laos ligt) toch pas om 7 uur vertrok. Alle Amsterdammers waren ook bij het zwembad en gedurende de middag zijn we met twee ervan nog een uitstapje wezen maken naar een waterval. De Pam Bok waterval, gelegen tussen de rotsen, was mooi om te zien. Daarna zijn we terug naar Pai gegaan om de minivan te nemen. Helaas ging de rit via Chiang Mai, dus dat betekende dat we wederom dezelfde onaangename reis moesten nemen met haar vele bochten. In de minivan was slapen erg lastig en we kwamen later aan dan verwacht. Pas rond 3 uur in de nacht waren we in Chong Kong en konden we nog een paar uurtjes slapen aan de grens. De volgende dag pakten we de boot om Laos in te gaan. Maar over Laos zal onze volgende blog gaan.

Groeten Chris en Benito