Ko Samui - Ko Phangan - Ko Tao - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu Ko Samui - Ko Phangan - Ko Tao - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Christiaan Benito - WaarBenJij.nu

Ko Samui - Ko Phangan - Ko Tao

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

09 Mei 2013 | Thailand, Ko Tao

Na onze eerste week in Thailand was het tijd om te vertrekken richting de Golf-eilanden, gelegen aan de oostkust. Na maandag 22 april te hebben overnacht in Krabi, vertrokken we rond half 2 met de bus naar Don Sak. Hiervandaan gingen we met de hoge snelheid catamaran naar Ko Samui, waar we tegen de avond aankwamen. Ko Samui bleek toch groter dan gedacht, omdat onze taxirit ruim een half uur duurde naar Chaweng, het drukte deel van Samui. We verbleven in het Samui hostel, samen op een kamer met een 40 jarige Filippijnse man. Aan het begin van de avond hebben we Chaweng verkend. Later op de avond zijn we naar het stapgedeelte gegaan. Maar eerst hebben we een bezoekje gebracht aan de ijsbar op Samui. Buiten lag de temperatuur nog rond de 30 graden, maar binnen in de ijsbar was het min 7 graden! Een wereld van verschil en extra kleding heb je dus wel nodig. Maar van binnen zag het er prachtig uit en is het toch leuk om even te zien! Bij de ijsbar hebben we een potje beer pong gespeeld met een paar Engelse en Zweedse dames. Daarna zijn we wezen stappen in de Green Mango, wat een gezellige grote tent is en de beste plek op Samui.

Omdat op Samui niet erg veel te zien is, zijn we naar het strand gegaan. Het strand zag er weer prachtig uit en de zee was weer heerlijk blauw en helder, maar ook erg warm! Echter kregen we op een gegeven moment wel genoeg van het zand, waardoor we het zwembad van het achter ons gelegen resort maar hebben uitgeprobeerd. Zonder dat iemand opkeek of navraag deed naar ons konden we gewoon van het zwembad genieten. Vanaf het zwembad hadden we zelfs uitzicht over zee, prachtig. Na het eten hebben we even wat geshopt op een lokale markt. Daarna zijn we weer wezen stappen in de Green Mango en hebben we de avond afgesloten met de wedstrijd Bayern - Barça.

De volgende dag was het tijd om te vertrekken richting Ko Phangan, naar ons al reeds geboekte resort voor de dagen rond de Full Moon party. Om twee uur hadden we de boot naar Ko Phangan. Bij aankomst in Hat Rin, bleek echter dat ons resort best ver weg van Hat Rin te liggen. In eerste instantie was er een taxi busje voor ons, maar na enige tijd bleken we de enige twee te zijn die naar Thong Nai Pan Yai moesten. Toen kregen we de keuze tussen of een dure taxi betalen, of een scooter huren. Toen was het voor ons al snel duidelijk om een scooter te huren. Echter wisten we toen nog niet hoe lastig de weg zou zijn en hoe lang het zou duren. Met onze backpack op de rug vertrokken we eerst via de westkust naar Ban Tai. Deze weg was nog goed te doen, hoewel het al redelijk op en af ging. Echter kwam het ergste gedeelte toen we van de west naar oostkust moesten door de bergen heen. De weg was hier op een gegeven moment gewoon van zand en ontelbare kuilen in de weg! Daarnaast was het veel stijgen en dalen tot we eindelijk weer op iets van asfalt kwamen te rijden. Uiteindelijk hadden we daarna ons resort vrij snel gevonden na deze rit van bijna een uur. Na het inchecken hebben we natuurlijk gelijk het zwembad en de zee uitgeprobeerd! Het uitzicht was hier werkelijk waar schitterend, echt een paradijs met het zwembad direct aan het strand en palmbomen! Hier hebben dus wel echt van genoten. 's Avonds hebben we afgesproken met de Zweedse meiden die we eerder hebben ontmoet in de Cameron Highlands en op Langkawi. Zoals gezegd is een taxi erg duur, dus zijn we aan het begin van de avond weer dezelfde weg teruggereden naar Hat Rin. We hadden afgesproken in Same Same, waar we eerst samen gegeten hebben om vervolgens mee te doen met de pubquiz. Dit alles onder het genot van een biertje en veel gezelligheid. Later op de avond zijn we eerst op het strand wezen kijken waar de volgende dag de Full Moon party is. Daarna zijn we naar de Jungle party gegaan, de pre-party van de Full Moon. Dit feest was erg gaaf, want de sfeer was te vergelijken met die van een festival. Na terugkomst in Hat Rin was het voor ons tijd om weer naar huis te rijden met de scooter. Eigenlijk was het niet erg verantwoord meer om in het donker naar ons resort te rijden, maar we hadden weinig andere keus. Toen de zon al weer opkwam was het voor ons tijd om te gaan slapen.

Na een paar uur slaap, was het door de hitte eigenlijk onmogelijk om nog verder te slapen en zijn we maar naar het zwembad gegaan. Deze middag hebben we niet veel anders gedaan dan zwemmen, liggen, genieten en ontspannen. Heerlijk chill aan het zwembad, strandje, de zee en het geweldige uitzicht van de bergen en de baai. 's Avonds was het dan tijd voor de enige echte officiële Full Moon party (donderdag 25 april) Met de volle taxiboot van het resort werden we rond 9 uur naar het strand van Hat Rin gebracht. Bij aankomst zag het er echt schitterend uit! Duizenden mensen op het strand, overal muziek en honderden tafels waar je buckets kon halen. Ook kwamen de felle shirts en broekjes je overal tegemoet. Nadat we onszelf hebben ondergeverfd, was het tijd om op te gaan in het feestgedruis. Uiteindelijk zijn we tot 8 uur in de morgen wezen feesten en hebben dus ook genoten van een prachtige zonsopkomst! Toen we om half 9 terug bij ons resort waren, was de temperatuur al weer aardig hoog opgelopen. Ondanks de moeilijke slaap in deze hitte waren we wel een grote ervaring rijker!

Toen we na een paar uurtjes wakker werden van de hitte, zijn we wederom naar het zwembad gegaan. Want we moesten wel even bijkomen van de Full Moon party. 's Avonds zijn we weer op eigen vervoer met de scooter naar Hat Rin gegaan om een drankje te doen. Ook hebben we het brandende springtouw uitgeprobeerd. Echter moet je oppassen dat je niet te lang blijft springen, want dan wordt het tempo opgevoerd en zal je uiteindelijk ingehaald worden door het brandende touw. Het is mogelijk om een paar kleine brandplekken over te houden aan deze actie, want Benito heeft dit zelf aan den lijve mogen ondervinden. Deze avond was het verder zeer rustig in Hat Rin en zijn we uiteindelijk op tijd weer teruggegaan naar ons resort.

Zaterdag 27 April was het al weer tijd om Ko Phangan te verlaten. We werden wakker tijdens een ontzettende tropische regenbui. Dit was de eerste bui sinds een hele lange tijd. Gelukkig stopte de regen rond de middag, dus kon de onverharde weg wat opdrogen, voordat we onze terugreis gingen maken naar Hat Rin. Bij het inleveren van onze scooters in Hat Rin, bleek bij een van de scooters het Yamaha plaatje kwijt te zijn. Dit kostte ons 500 Bath extra helaas. Om naar de vertrekplaats van de boot te gaan, moesten we een taxi pakken naar Thongsala toe. Uiteindelijk vertrokken we rond 18:00 uur naar Ko Tao. Hier kwamen we tegen 8 uur aan om vervolgens de taxi te nemen naar Sairee Beach. Helaas was het backpackers hostel vol, maar gelukkig kregen we al snel een hutje aangeboden aan het strand. Deze avond hebben we gelijk een snorkel tour geboekt voor de volgende dag en hebben we verder over het eiland rondgelopen. De avond hebben we doorgebracht bij een paar tentjes op het strand. Dit alles lijkt erg op Ko Phi Phi, alleen wat kleinschaliger, maar wel erg gezellig.

De volgende dag begon onze snorkeltrip om half 9. We vertrokken met een grote groep van zo'n 30 mensen. Omdat Ko Tao vrij klein is, kan je makkelijk een rondje om het eiland varen. Dit deden we dan ook tegen de klok in. De eerste stop was bij Shark bay, waar gek genoeg geen haaien zwemmen. Met een pas gekochte, waterdichte fototoestel hebben we hopelijk een paar mooie foto's gemaakt. Het koraal viel een beetje tegen, maar de vissen die er zwemmen, zien er wel schitterend uit. Het water was ook hier weer prachtig blauw en de omgeving was wederom schitterend. Naast het snorkelen, was het ook leuk om van de boot in het water te duiken. Voor de lunch zijn we nog op twee plekken wezen snorkelen. We kwamen er al snel achter dat wanneer je alleen zwom, uit de buurt van andere mensen, dat de vissen naar je toe kwamen. Dit was zeker de moeite waard om te doen. Na de lunch zijn we naar het beschermde eiland Kuan Yuang gegaan. Dit ligt ten noordwesten van Ko Tao. Toegang tot dit eiland kost als buitenlander 100 Bath, terwijl lokale mensen 30 Bath betalen. We zijn hier naar de top van de heuvel gelopen voor een schitterend uitzicht over dit eiland en Ko Tao. Ook dit is weer een paradijselijke plek. Helaas hadden we alleen onze waterdichte fototoestel mee, dus het is afwachten of de foto's zijn gelukt. Daarna zijn we ook op dit eiland gaan snorkelen, voordat we rond 5 uur weer terug naar de haven gingen. Aan boord van de boot was naast lunch ook heerlijk fruit aanwezig, wat hier in Thailand zeer goed en lekker is. Deze avond hebben we uiteindelijk niet meer zo veel gedaan. Het was namelijk toch wel een intensief dagje.

De volgende dag op Ko Tao vertrokken we in de middag per boot en nachtbus naar Bangkok. 's Ochtends is Benito gaan internetten en is Christiaan naar het strand gegaan. Dit keer kon hij geen gebruik maken van zwembaden van resorts, want deze waren wel alleen voor gasten of tegen betaling toegankelijk. Om 2 uur werden we opgehaald om met de boot naar Chumpton te gaan, waar om 7 uur de bus naar Bangkok vertrok. Over Bangkok en het verdere vervolg van onze reis de volgende keer meer!

Groeten Chris en Benito

• 17 Mei 2013 - 12:36

Nelleke:

Jullie hebben het wel helemaal prima begrijp ik uit het verslag! Feesten en genieten van de mooie natuur.
    Enjoy!!